Jonathan Barwick riep Fierce Deity in het leven, nadat zijn vorige band (met wie hij 3 platen uitbracht) Teberah in 2019 uit elkaar viel. Deze muzikant uit Hobart, Tasmanië in Australië is het enige lid in Fierce Deity en midden april bracht hij z’n eerste volwaardige plaat uit, zij het enkel in digitaal formaat. Jonathan speelde op “A Terrible Fate” alle instrumenten en deed dat op zeer eigenzinnige wijze. Het songmateriaal op dit debuut valt te omschrijven als niet alledaags qua opbouw. De tempowisselingen en breaks zorgen ervoor dat de muziek toch even tijd nodig heeft om volledig tot je door te dringen. In dat opzicht is Jonathan er zeker in gelukt om muziek te maken die een heel apart sfeertje heeft. Grotdroog en met een snedig ritme opent ‘Leviarach’ in een Oosters sfeertje. Vocaal laat Jonathan al onmiddellijk horen een zeer begenadigd zanger te zijn, die moeiteloos verschillende stijlen aankan. Fierce Deity’s muziek is vrij melodieus, heel afwisselend en bevat heel wat ‘donkere’ passages. De mix van traditionele Heavy Metal doorspekt met invloeden uit Doom en New Wave muziek is een combinatie waarin het Jonathan is gelukt om de juiste balans te vinden. Alle elementen vallen moeiteloos op hun plaats. De goede verzorgde achtergrondstemmen en het gebruik van samples, waar het nodig bleek te zijn, geven dat beetje extra aan de songs. Het door de bas gedragen ‘A Life Of Hate’ is hier een prima voorbeeld van. De stijl van dit nummer is de rode draad doorheen “A Terrible Fate”. In een goed verzorgde, complexe manier word laagje per laagje aan deze song toegevoegd en is de zang weerom vol van aparte karakteristiek. De sound word lekker aangevuld door de synthesizers en puntige gitaarriffs. Aan de andere kant laat, met sterk klassiek getint introotje, “Nekot’s Shrine/Storm Temple” in een heel gevoelige, aanzwellende manier horen dat Progressive Metal/Rock om de hoek komt kijken. Dat vooruitstrevende komt ook voor de dag in “Deadworld”. De variabele/emotionele zang en het muzikale bombast maken deze song, met z’n pakkend riffje, tot één van de betere momenten op dit album. Deze Australische multi-instrumentalist is er in geslaagd om op “A Terrible Fate” heel aantrekkelijke muziek te componeren. Eigenzinnig en met het nodige karakter werken het monumentale ‘Paralysis (Into The Wind)’, waarin Jonathan veel passie wist te steken en het afsluitende ‘A Terrible Fate’ zich naar een vrij eigenzinnig einde toe, waarin samples/toetsen weer een prominente plaats kregen. In alles merk je dat Barwick niet het soort muzikant is dat zich vergrijpt aan een ‘dertien in een dozijn’ stijl. “A Terrible Fate” is uitstekend gearrangeerd/geproduceerd en is mijlenver van het stempeltje ‘gewoontjes´ verwijderd. Mensen met een brede muzikale interesse zullen op dit album zeker, uitgesponnen, dingen horen die aantrekkelijk zijn.
top of page
bottom of page
Comments